Architectengroep A4

GO! Leefschool Heyerdahl

Nieuwbouw van een leefschool, kleuter en lager onderwijs, te Sint-Niklaas, in samenwerking met dmvA, Studie 10 (stabiliteit en technieken) en Buitenruimte. Het project werd onder de vorm van een design and build gerealiseerd in 2024 voor het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap.

Het innovatieve schoolontwerp (1823m²) heeft als fundament het principe van inclusiviteit en integrale toegankelijkheid. Het biedt een veelzijdige omgeving die zich flexibel kan aanpassen aan de steeds veranderende behoeften van de leerlingen en de gemeenschap. Het ontwerp gaat verder dan de traditionele focus op rolstoeltoegankelijkheid en omarmt de verscheidenheid aan behoeften, variërend van kinderen met ASS tot slechtziende kinderen, kleuters en zesdeklassers.

Om integrale toegankelijkheid te waarborgen, worden drempelloze doorgangen en overgangen met een maximale hoogte van 2 cm geïntegreerd. Brede gangen, een centrale lift en opstelruimtes bij deuren zorgen voor vlotte toegang voor alle gebruikers, inclusief kinderen, ouders of leerkrachten met motorische beperkingen.

Bijzondere aandacht wordt besteed aan de toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden. Raamopeningen zijn strategisch geplaatst voor voldoende contrast en daglicht, terwijl kleur- en materiaalgebruik zorgen voor structuur en oriëntatie. Looplijnen worden geaccentueerd, de vloerbekleding verschilt tussen ruimtes, en verharde buitenruimtes zijn duidelijk te onderscheiden van groenzones.

Akoestiek speelt een cruciale rol in het creëren van een rustgevende en aangename leeromgeving. Er wordt rekening gehouden met specifieke akoestische maatregelen, waardoor een gebalanceerde en stimulerende atmosfeer ontstaat voor leren, werken en leven.

Het ontwerp gaat echter verder dan enkel praktische aspecten. Het streeft naar een volwaardige beleving voor alle gebruikers. Grote glaspartijen, transparante borstweringen en beglazing van vloer tot plafond bevorderen visueel contact met de natuur. Verschillende functionele ruimtes worden onderscheiden door akoestiek, volume en materialiteit, wat een dynamische ervaring biedt, ook voor slechthorenden, blinden en slechtzienden.

Het hart van de school is het L-vormige forum, zowel op het gelijkvloers als op de eerste verdieping, dat fungeert als een veelzijdige ruimte voor ontmoeting, rust en samenkomst. De ruimte krijgt verschillende kleurtoetsen, maar het ontwerp streeft ernaar kleur vooral te laten ontstaan door de creativiteit van de gebruikers.

Het forum staat in nauwe verbinding met de buitenruimte, en grote raampartijen bieden ruime zichten op de groene omgeving.


{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x